Vozový park H0e - lokomotivy

(10.10.2020) Důlní lokálka už je skoro hotová. Dodělávám už jen detaily a poslední, co zbývá, je vozový park. Improvizovaně jsem vyzkoušel fukčnost programu - no, jedna věc zkušební a druhá ostrý provoz, tak uvídíme :o) Nicméně při zkouškách jsem objevil spoustu problémů při provozu zvolených lokomotiv Roco (kat.č. 33209).

Trhavá jízda, způsobená ne příliš dobře řešenýn sbíráním proudu z kolejí, nemožnost provozovat při napájení 12V (motory jsou jen 6V, ale nikde se o tom nepíše - zmínku jsem objevil, když jsem hledal a náhodou našel set pro přestavbu motoru - zřejmě se jedná o obecný problém s provozem). I já jsem rozhodl pro změnu motoru. Hlavní důvody jsou již výše zmíněné, ale co je nejpostatnější je plynulost a rychlost jízdy. Protože se jedná o provoz důlní železnice, je přímo nutností jezdit správnou modelovou rychlostí. V tomot případě to znamená "opravdu pomalu". Vzhledem k rozměrům kolejiště a možnostem jízdy (tedy asi 50cm viditelné trati) je třeba, aby divák vůbec stačil zaznamenat pohyb soupravy :D.

Zvolil jsem motor s převodovkou (1000 ot./min při 12V), který rozměrově perfektně sedí do kastle. I přesto je třeba udělat několik úprav, aby bylo možné motor použít. Hřídel je třeba o něco zkrátit a na konci je třeba udělat drážku, do které se vloží lehce zbroušená hřídel se šnekem.

Jedna část je předělání motoru a druhá trochu si pohrát s úpravami kastle a podvozku. Lokomotiva vytažená z krabičky se mi úplně nehodí do zaprášeného dolu. Lokomotiva pouze "jezdí". Napadlo mě, že by se dala osadit reflektory. Ty jsou umístěny vpředu na krytu motoru a vzadu na plechové nastavbě jenom jako imitace, ale dají se jednosuše odvrtat. Do otvoru dávám zbroušenou 3mm LED (žlutou) s předřadným odporem. Uspořádání pak vypadá následovně...

(17.10.2020) Tovární barva je taková zvláštní zelená (Roco je dělá i v mnoha jiných varantách světle modrou, oranžovou - žádná se mi však nezamlouvá), což by ke kolejišti, kde je poměrně dost zeleně, nevypadolo úplně dobře. Rád bych výraznější barevný kontrast. Lokomotiv mám připraveno celkem pět. Všechny je předělám, ale každou trochu jinak. Co se týká předělávky používám standardní postupy, nic zvláštního. V základu celou kastli odamstím a přestříkám základem. Potom Chipping vodičku od AK na místa, kde budu loupat. Následuje finální barva. Pomocí destilované vody dokončím odřeniny. Dále pomocí hodně ředěných olejových barev dotvářím konečny vzhled. pokud je třeba pouze lehce použiji práškové patinátory. Zde pozor, chce to opravdu jemně, jinak se ztratí pěkné reliéfy od olejovek. Chci docílit celkem omšelého vzhledu. První lokomotiva bude tmavě modrá. Zde jsem dodělal ještě pár detailů v podobě madel, která byla na původní lokomotivě pouze naznačená. Dopředu jsem dal místo původního spřáhla hák. Stajným způsobem pracuji na podvozku. Výsledek ještě bez osazených madel vypadá takto...

A ješte s vozy v kolejišti. K vozům potom bude rovněž samostatný článek s jejich úpravou.

(17.10.2020) Další je červeno žlutá. Tato není osazena motorem, ale lze ji zařadit do soupravy a simulovat postrk. Rovněž je v ní udělané sbírání proudu, takže svítí v příslušném jízdním směru. Zároveň jsem dodělal stropní světlo a celý interiér kabiny...

Myslím, že docela hezky pasuje k malé výtopně...

(23.11.2020) Aktuálně mám v předělávce další variantu červené. Zde jsem zkusil odstranit celou zadní nástavbu a místo ní udělat plošinu. Těsně pod zadní okna přijdou madla. Na plošině může stát "směnový dispečer, nebo bezpečák" při kontrole prací v tunelu.