Stavba diorámy "Širá trať"
Dostal jsem nabídku vyrobit dioráma s železniční tématikou, překvapivé že :o). A protože jsem nikdy nic podobného nedělal, vzal jsem to jako výzvu. Abych učinil za dost všem "pravidlům", která jsem vyčetl na modelových fórech z úst "vyvolených": Budu znázorňovat část šíré trati v oblouku. Trať bude vedena členitějším terénem, tak aby bylo možné vyvořit propustek a lávku pro pěší. Terén bude z velké části travnatý, doplněný keři a náletovými dřevinami. Nevím, jestli se dá specifikovat epocha u krajinného motivu, stejně záleží na tom, co se postaví na koleje. V mém případě to bude nějaká "čouda" (nejspíš 365 ČSD) s jedním nákladním vozem (variabilita nákladu). Rovněž počítám s umístěním jednoho strážního domku.
Rozměr byl zvolen 500x300mm. Laborování s umístěním koleje nebralo konce. Doufám, že při tomto rozvržení se mi vše vejde, tak jak plánuji.
Na hranici kolej provizorně uříznout (na finální úpravu a zabroušení je ještě čas). Kolej jsem pouze lehce ohnul v ruce. Ve zbytku oblouku jsem si pomohl špendlíky. Hrubé uspořádání terénu. Nevím proč, ale udělal jsem pod kolej samostatný kus polystyrénu. Je vidět místo, kde bude umístěn propustek. Povedou k němu ještě dvě opěrné zídky. Uvidím jak to vyjde na druhé straně propustku, jestli tam bude dost místa na menší zídky. Zkušební položení koleje. Kolej bude podložena 2mm lepenkou. Rád bych rovněž realizoval mírný náklon v oblouku. Všechno jsem nechal jeden proschnout. Nízkoexpanzní montážní pěnou jsem vyplnil všechny mezery. Po zaschnutí ořezal a připravil na broušení. Pak lehce rašplí obrousil do požadovaného tvaru.
A můžeme se pustit do přípravy místa pro propustek a potom i jeho výroby. Jednoduše nožem vyřízneme potřebný kus polystyrénu (tady se ukázalo, že udělat pod koleje samostatné podloží nebyl tak špatný nápad). Z kousku styroduru (díky Radku za něj) vyřízneme nožem "kostku" odpovídající velikosti. Pak pomocí transformátorového pájedla uděláme otvor. Tady jsem si vytvořil šablonu pomocí měděného drátu (drát jsem ohýbal přes hrdlo pivní lahve, která na mém pracovním stole nechyběla :o)). A jdeme na pokládku... Tak jako na modulech používám 2mm silnou lepenku s tím rozdílem, že tady jí budu k podkladu lepit Herkulesem (na modulu je chycená oboustrannou lepící páskou).
Protože jsem chtěl udělat náklon, musel jsem jednu stranu koleje podložit. Ideálně k tomu posloužil stahovací pásek, který jsem nastříhal na menší kousky. A opět pomocí oboustranné pásky přichytil k podkladu. Zkušební posazení vozu... Vypadá to celkem dobře, náklon je tak akorát...
Tady už je kolej přilepená páskou. Následovalo zalití hustým balakrylem. Vyzkoušel jsem novou metodu aplikace mezi pražce pomocí injekční stříkačky (sice natohování byla bojovka, ale dalo se to:o)). Pustil jsem se do výroby propustku. Brusný papír hrubosti 120 jako základ pro cihly. Po zachnutí jsem to lehce "přešmrdlal" naředěnou bílou temperou.
Patina boků kolejnic klasicky 29M od Agama. Na řadu přišlo zastěrkování štěrkem VERAMO (kat.č. H0 030103). Zakapávám Hekulesem ředěným vodou 1:1 s pár kapkami Jaru. Detailní foto zaštěrkované koleje bohužel nemám, ale něco málo je vidět na této fotografii, kde už se začíná pomalu zelenat. Protože dioráma bude statické, lokomotiva by mohla být téměř "maketa". Původní záměr dát na dioarama ČSD 365 ze setu Roco byl zapomenut. Se skvělou nabídkou přišel kolega Radek, pod pultem vyhrábl původní 365 od Piko. Po zkušebním posazení bylo jasné, že náhrada bude více než dostačující o finanční úspoře ani nemluvě.
Tak to bylo krátké odbočení. Ještě bude třeba čoudu lehce upravit, tomu se budu věnovat na závěr. Teď zpět ke stavbě. Na hrubo svazáný terén se štěrkem, myslím že by to mohlo být ok. Zatímco jedna strana zasychá budu pracovat na místě, kde bude umístěná lávka. Produkty Polák, prach od silnice SAMODOMO, prach na cesty VERAMO, kamínky z akvária. A když se to vše povede :o), tak by to mohlo vypadat třeba takto (čestvě zalito lepidlem). Kuchyňské špejle s ostrou špičkou skělý pomocník při fixování. Zkušební osazení dřevěnou lávkou VERAMO (kat.č. 020101). Doladit se musí přechod lávky do terénu na obou stranách.
Prozatím na závěr, jedna celková. Moc toho hotovo není, ale začíná to přibývat...
Kopeček už se zelená celý. Jdeme zaplnit další prázdné místo. Původně jsem chtěl vyrobit menší strážní domek, vzhledem k tomu, že v oblouku bude i návěstidlo. Volba však padla na stavebnici od FALLER, kterou mi nabídl kolega Honza. Je to model neudržované kůlny, tak uvidíme. Kůlnu jsem zkompletoval bokem. Bylo potřeba připravit místo pod ní (klasicky můj oblíbený "prach"). Trochu problém byla velmi lesklá střecha (na fotografii). chtěl jsem se vyhnout barvení, tak jsem použil pouze AGAMA patinátor - hlína. Na něj potom lehce nanesl malířské křídy. Kůlna usazená, lze dodělat přechody mezi trávou a podkladem, maskování drny a různými foliážemi POLÁK. Položím foliáž, zasypu prachem, štětcem lehce tupuji do drnů a mezi ně. Pokud je potřeba, fixuji foliáž proti pohybu. Pak vše prolít ředěným Herkulesem. Takto pokračuji na všech místech kolem. Jsou zkušebně osazeny sloupy z produkce ES Pečky.
A můžeme se pustit do dalšího "bílého místa". Tady už bych chtěl umístit nějaký strom, aby se dioráma trochu zvedlo do výšky. Foliáž prosypaná prachem od cesty, rovnou jsem nasázel pár keřů a usadil strom. Vše zakapat naředěným lepidlem a nechat den proschnout. Pak přijde na řadu ještě jedno prosypaní a další zalití lepidlem. Bude třeba dodělat cestu od lávky a zasadit větší trsy trávy.
Tak nakonec tu bude opěrná zídka. Ještě je vidět mokré lepidlo. Výroba byla klasická, na 2mm lepenku nastříhané cihličky z brusného papíru hrubosti 120. Potom přetřeno lehce naředěnou bílou temperou pro sjednocení. Zbytek barvení pomocí vodovek. Horní díl (římsa) je vyrobena z lepenky natřené lepidlem a posypané prachem od cesty. Potom natřeno "betonem" od Poláka. Nahoru přijde ještě zábradlí. Pak to lehce ušmudláme, aby římsa nebyla jako nová.
Podařilo se osadit návěstidlo (konečně!) a otrsat, co zbývalo. Ještě chybí kousek před propustkem, ale tam to doladím, až ho usadím na místo.
Krásná noční směna... Termín předání se blíží a nedodělků je ještě spousta. Spáry přijdou ještě doladit a celek sjednotit. Zbývá druhá strana. Ta bude hodně zarostlá, tak aby nebylo téměř vidět zkrz křoví do propustku. Jedeme do finále. Pokusil jsem se vyfotografovat, jak vypadal celek při předání, ale mnoho toho vidět není. Tak alespoň, jak vypadala pokladová deska a na míru vyrobené akvárium :o)